Positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis

Kõigepealt mainiks, mida üldse "kasutatavuse" mõiste tähendab. Laiemas tähenduses tähistab see mõiste (ingl. k. usability) mingi objekti kasutuslihtsust ja -meeldivust ning selle kasutamaõppimise kergust. 

IT (eriti Interneti ja veebi, aga kasutajaliideste) kontekstis on selle mõiste laialt kasutusse toonud taanlane Jakob Nielsen, kes on muuhulgas sõnastanud ka selle viis peamist komponenti:
  • õpitavus - kui kiiresti saab kasutaja objekti esmakordsel kasutamisel selgeks peamised funktsioonid?
  • tõhusus - kui kiiresti saab kasutaja vajalikud toimingud tehtud, kui objekti kasutamine on selgeks õpitud?
  • meeldejäävus - kui kiiresti suudab kasutaja vajalikud oskused meelde tuletada, kui mõnda aega ei ole objekti kasutatud?
  • vead (tegelikult veakindlus) - kui palju kasutaja objekti kasutamisel vigu teeb, kui tõsised need on ja kui raske on neid parandada?
  • rahulolu - kui meeldiv on kasutuskogemus?

Selleks, et välja tuua kasutatavuse näited, kujutame niisugust olukorda:

Ettevõte töötab välja äppi supermarketi jaoks, mille abil inimene saaks osta kõik vajalikud tooted ilma selleta, et üldse poodi minna. Selline äpp oleks väga kasulik ja tooks head kasumit sellepärast, et tavaliselt kui näiteks inimesel ei ole autot, siis ei saa ta poes palju osta - pärast on raske tassida. E-poe äpp aga laseb osta kõike mida soovid ja ei pea muretsema, kuidas viid pärast kõik need rasked kotid koju, sest kuller toob kõik koju. Teiseks, on palju inimesi, kes ei viitsi poes kaua ringi käia, ja lõpuks olukord on sama - ei osta kõik, mida tahtsid. Äpp aga jälle teeb elu mugavamaks - lamad diivanil ja rahulikult viskad kõik vajalikud tooted ostukorvi. 

Äppi kasutatavuse positiivne näide võiks olla selline:

Õpitavus ja rahulolu - kui interface on mugav ja lihtne, siis kasutaja, kes kasutab äppi esmakordselt, õpib kiiresti ära, kuidas see toimib, ja äppi kasutamine jätab talle head muljet. Pärast ei mõtle ta kaua, kas ikka kasutada seda või mitte. Esimene kogemus on väga oluline.


Äppi kasutatavuse negatiivne näide võiks olla selline:

Vead ja rahulolu - kui interface on liiga keeruline või äpp töötab väga aeglaselt, tekivad vead, mis ei lase kliendil rahulikult shoppata, kasutaja sattub segadusse. Hea, kui ta otsustab kirjutada customer support'i ja küsida, mis viga on, aga paljud ikka ei kasuta siis enam sellist äppi. 



Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Tarkvara arendus- ja ärimudelid

IT - lahenduste lootustandvad ja huvitavad mõted, millistest aga asja ei saanud

Mismoodi mõjutab vabade litsentside juures edasikandumisklausel (copyleft) litsentsivalikut?